Polski koncern paliwowy Orlen zanotował w pierwszym półroczu 2024 r. zysk netto w wysokości około 2,8 mld zł — wynika z półrocznego sprawozdania firmy. To ponad pięć razy mniej niż rok wcześniej.
W 2023 r. gigant paliwowy osiągnął w pierwszym półroczu zysk na poziomie 15,5 mld zł. Oznacza to, że w ciągu roku zyski firmy zmniejszyły się o 12 mld zł.
Na pewno na zmniejszenie zysku nie miało wpływu obniżenie cen paliw, choć zgodnie z zapowiedziami Donalda Tuska w czasie kampanii wyborczej benzyna miała kosztować 5,19.
Dla porównania, zestawmy średnie ceny paliw w I kwartale 2023 i I kwartale 2024 roku:
I kwartał 2023:
- ON: 6,20 zł/l
- PB95: 6,39 zł/l
I kwartał 2024:
- ON: 6,46 zł/l
- PB95: 6,44 zł/l
Szczególnie niepokojące są wyniki za II kwartał 2024 r. – firma zakończyła ten okres stratą.
Co będzie dalej czas pokaże, jednakże w ostatnim czasie nie tylko Orlen, ale i inne spółki skarbu państwa notują wyniki na minusie. Do niedawna zyskowne spółki – teraz przynoszą starty, a niektórym, takim jak PKP Cargo, grozi upadek. Na horyzoncie rysuje się likwidacja kolejnej spółki z siedzibą w Gdańsku, a konkretnie Lotos Lab — w wyniku czego pracę mogą stracić dziesiątki osób.
Jedną z przyczyn tak słabych wyników mogą być szeroko zakrojone zmiany personalne w tych spółkach, gdzie często ofiarami politycznej zemsty są wieloletni pracownicy, jak również paraliż decyzyjny, zaserwowany przez obecny rząd.