Kierunek Pacyfik!

    Date:

    Moja ostatnia wizyta w Chinach po raz kolejny utwierdziła mnie w tym, że świat gwałtownie ukierunkowuje się na Pacyfik. Państwo Środka ze swoim rozmachem i technologią sprawia, że pozostałe kraje regionu – jak Japonia, Korea Południowa, Australia czy Indonezja – nie mogą być obojętne. Do tego mamy jeszcze Stany Zjednoczone, które walczą, aby utrzymać swoją światową pozycję nr 1. Gdzie w tym wszystkim jest Europa?

    Niedawno po raz kolejny odwiedziłem Chiny. Tym razem w Pekinie miały miejsce międzynarodowe targi motoryzacyjne. Może wciąż wiele osób tego nie widzi, ale prezentowane były tam jedynie samochody elektryczne i hybrydowe. Marki takie jak Toyota, Audi, Volkswagen, Porsche czy Lincoln, pokazywały swoje najnowsze modele. Większość odwiedzających jednak oglądała i poznawała chińskie samochody. Chińczycy nie tylko mają bardzo dużo firm produkujących takie maszyny, ale również wspierają swoją rodzimą produkcję. Co więcej, zobaczyć tam można było samochody takich marek jak Huawei czy Xiaomi. Tych samych marek, które jeszcze niedawno nie istniały, a dziś produkują już nie tylko smartfony czy inteligentne zegarki.

    Chińskie samochody od wielu lat przechodzą niemieckie badania bezpieczeństwa. W końcu zakup marki Volvo przez Geely nie poszedł na marne. Drogi Czytelniku, proszę zapamiętać takie marki jak BYD, Geely czy Nio czy Li Cars. Już dziś można jest spotkać w niedawno otwartych salonach samochodowych w Polsce, a będzie tego jeszcze więcej. Co na to europejskie marki? Są dużo droższe i posiadają niższy standard. Chińczycy bardzo lubią dodawać dużo ekranów czy dodatkowej elektroniki w swoich produktach. To dodatkowo zwiększa ich wartość. Ale to tylko mały, naoczny dowód zmian, które zachodzą. Mamy przecież jeszcze chińską stację kosmiczną, nieodległe plany lądowania na Księżycu czy lot na Marsa. 

    Śledzę wydarzenia związane z Chinami codziennie i codziennie docierają do mnie informacje o nowych samolotach bezzałogowych, latających samochodach czy światowej dominacji w ziemiach rzadkich, z których powstaje cała elektronika. Mało? A co z popularnymi środkami przeciwbólowymi? Substancje aktywne również produkowane są w Chinach. O ile Unia Europejska chce zmniejszać zależność od Chin, a Stany Zjednoczone prowadzą zdecydowaną politykę ucięcia skrzydeł Państwu Środka, o tyle duże koncerty, takie jak Adidas, czy Mercedes, nie chcą tego robić. Niedawno zresztą była żarliwa dyskusja pomiędzy byłym premierem Australii, Paul Keatingiem, a Nancy Pelosi, byłą przewodniczącą Izby Reprezentantów USA. Australia, choć współpracuje ze Stanami Zjednoczonymi, nie chce zaogniać konfliktu i wciąż chce współpracować z Chinami.

    Nie wspomniałem jeszcze o półprzewodnikach, które produkowane są na Tajwanie, w Korei Południowej i Chinach. O takich przykładach można pisać w nieskończoność. Świat definiuje się nam na nowo. Tym razem jednak Europa zaczyna znajdować się na jego peryferiach. Nie brzmi to zbyt dobrze dla naszej przyszłości. Unia Europejska powinna zdefiniować swoją strategię na kolejne lata, inaczej polityka, biznes i technologia uciekną nam w stronę Azji i ciężko będzie to wszystko nadrobić.

    Wesprzyj autora!

    Jeśli doceniasz pracę autora i chcesz go wesprzeć, możesz wpłacić symbolicznego grosika na jego dalszą twórczość. Każda pomoc ma znaczenie i motywuje do tworzenia kolejnych wartościowych treści. Dziękujemy za wsparcie!

    Subskrybuj

    spot_imgspot_img

    Popularne

    Więcej w temacie
    Powiązane tematy

    Nie ma i nie będzie – czyli posłowie w interesie obcych państw!*

    Brak morskiej floty handlowej pod polską banderą to problem, który kosztuje Polskę miliardy i wpływa na bezpieczeństwo dostaw. Co stoi za tą sytuacją i jak można ją zmienić?

    Sprzedaż siada. Polacy biednieją i oszczędzają

    Sprzedaż detaliczna w Polsce spada – jesteśmy na przedostatnim miejscu w UE! Ceny rosną, firmy tną koszty, a Polacy zaciskają pasa. Kryzys puka do drzwi.

    FAKRO ucieka do USA! Operacja się udała, pacjent zmarł!

    FAKRO miało inwestować w Polsce, ale wybrało USA. Dlaczego? Historia, która mówi więcej, niż się wydaje.

    Przegląd stronniczy i niepełny. Na koniec roku o morzu …

    Polska, choć morska z natury, często zapomina o potencjale morza. Od spadków w portach, przez upadek stoczni, po floty pod obcą banderą – czas na działania, by gospodarka morska znów rozkwitła.